Få din nattesøvn tilbage med melatonin

Når søvnen udebliver, og man ligger og vender og drejer sig hele natten lang, vil det uvægerligt sætte sit præg på energi niveauet den følgende dag. Hvis du nogen sinde har prøvet at have blot én søvnløs nat før en fuld arbejdsdag, vil du også kunne skrive under på at man er fuldstændig udkørt fra morgenstunden. Og sjovt nok betyder dette ikke, at man så kan sove når man lægger sig i sengen om natten. Tvært imod, kan man sige.

Når først din søvn cyklus er skubbet ud af balance, skal man gøre en aktiv indsats for at få den på plads igen. Og dette kræver, at du træffer nogle foranstaltninger, som kan forandre dine vaner.

Hvordan får jeg bedre søvn og mere energi i hverdagen?

Til at begynde med skal det slås fast, at du, hvis du lider af meget alvorlige søvn problemer, selvfølgelig skal konsultere en læge. Dit søvn besvær kan skyldes søvn apnø eller andre lidelser, som kan være skadelige for din sundhed og for dit helbred. Men hvis du blot ligger vågen og ikke kan falde i søvn, skyldes det sandsynligvis et lavt melatonin niveau i din krop. Og her kan du i langt de fleste tilfælde selv løse problemet på helt naturlig vis.

Melatonin er et hormon, som frigives i kroppen, når det er mørkt. Du skal helst sove og lade op om natten, så hjernen kan få ro til at organisere dagens indtryk, og kroppen kan restituere. Har du således for lidt melatonin i kroppen, kan du komme til at ligge søvnløs. Det lave melatonin niveau kan skyldes kunstigt lys fra skærme. Derfor bør du holde dit soveværelse fri for tv, smartphones og tablets – og ikke lave skærm arbejde i et par timer før sengetid.

Du kan få mere information om melatonin og søvn på melatoninguide.dk

Lukket for kommentarer.